esmaspäev, 2. veebruar 2015

Kaks Jaani

...
Üks Jaan on minu vanavanaisa.
Vanavanaisa Jaan, sündinud 1865.

Teine Jaan... aga hakkan juttu ikka algusest peale.
...
Minu tark "Tegude kalender" tuletas meelde, et täna on  Tartu rahulepingu aastapäev... õige päev lipp heisata. 


Ja siis päeva tegu, mis kalendrisse kirja pandud... uuri, kes on Jaan Poska!

Nojah, Eesti riigimees.

... ja edasi?

Ma siis ikka uurin natukene...

Mulle numbrid meeldivad, seepärast ka sari "101 ..." on suures osas olemas.

Mart Laari "101 Eesti ajaloo sündmust".

Jaan Poska (sündinud 1866).
Mart Laar on ta sisse kirjutanud nelja peatükki, neist esimene aastast 1904 ("Eestlased saavad Tallinnas võimule").
...
1904 sündis Jaan Poska perre viies laps: poeg Georg  (surn 1906)... ütleb Vikipeedia.

1904 sündis  vanavanaisa Jaanil ja tema naisel Kadril kuues laps, poeg Dedrik-Jakob (surn 1986), minu vanaisa. Ütleb perekonna arhiiv.
...
Viimane Laari poolt raamatusse pandud Jaan Poska lugu on aga 2.veebruarist 1920.

Ma pean sellest ikka natukene rääkima.

Numbritest, mis eelnesid sellele veebruarikuu päevale.

Detsembri keskpaik 1919
Punaarmee koondas Narva alla 160 000 meest ning arvukalt suurtükiväge.
Rünnakud, läbimurdmised.
"... kuid eestlastel  õnnestus sissemurd riivistada." (Mart Laar, lk 147)

30. detsembriks oli Punaarmee kaotanud 15 000 meest surnute ja 20 000 haavatutena.

31. detsembril teatas Nõukogude Venemaa delegatsioon, et on valmis rahukõnelusteks.

Rahuleping kirjutati alla Tartus 2. veebruaril 1920.a.

Jaan Poska sõnad rahulepingu sõlmimise järel: "Tänane päev on kõige tähtsam Eestile tema ajaloos 700 aasta kestel, sest täna esimest korda Eesti määrab ise oma rahva tuleviku saatuse lõplikult. Maitskem rahu, aga hoidkem alal ja kasvatagem oma sõjalist jõudu." 

Vabadussõjas langes 3588 Eesti sõdurit.
...
Mingil hetkel puutusid need kaks Jaani kokku.

Jaan Poska, kes töötas advokaadina, ja metsavaht Jaan.

Sellest on mu eakamad sugulased kunagi (nii umbes 40 aastat tagasi) loo kirjutanud.


Saan aru, et tark nõu tookord (1910) ei aidanud ja vanavanaisa kohtus õigust ei saanud.

Seevastu, kui meenutada Jaan Poska sõnu 10 aastat hiljem, seoses oluliste sündmustega Eesti ajaloos - oht iseseisvusele pole möödas ja vabaduse kaitsmiseks tuleb iga hetk valmis olla - võib öelda, et sellesse nõuandesse tuleb suhtuda täie tõsidusega.

Ja siis sain teada veel seda, et varsti pärast Tartu rahu sõlmimist, 7.märtsil 1920 Jaan Poska suri.

Kuigi eakaaslased, oli minu vanavanaisale antud 20 aastat kauem elada.
...

Kommentaare ei ole: